Nieuw logo

Nieuw logo
In ons beleidsplan hebben we aangegeven dat we een open huis en gemeente willen zijn. We willen niet alleen in eigen kring maar ook daarbuiten communiceren over onze liefde in Jezus en elkaar ten goede inspireren wat op ons pad komt en waar we elkaar kunnen stimuleren. 
 
Dit uitgangspunt heeft Bert van der Stelt, de ontwerper van ons logo, ook geïnspireerd en heeft het logo ontwikkeld. Ook deze keer te zien in deze Zondagsbrief. 
 
Om in zijn eigen woorden te blijven: “Onze kerk/gemeente als een plek waar iedereen welkom is, open naar de wereld en centraal in de gemeenschap van Blokzijl. Het logo straalt een gevoel van welkom uit. Niet het gebruikelijke beeld van de toren als karakteristiek, maar de deuren zijn beeldbepalend om dit welkom te verbeelden. De keuze van de kleuren is gebaseerd op de interieurkleuren van de Grote Kerk met de complementaire kleur oranje op de steen boven de deur. Deze steen verbeeldt dat het ‘onze eigen deuren’ zijn. Het lage perspectief van de deuren in het logo versterkt nog meer het welkom gevoel. De schaduw van de deuren geeft de suggestie van (zon)licht. Er strijkt als het ware ook een baan licht boven de deuren langs.”
 

Keuze van de naam

Aan de linkerkant van het logo hebben we de naam van de gemeente geplaatst. Hierover is uitvoerig in de Kerkenraad en de werkgroep communicatie gesproken. Er is gekozen voor de naam “Protestantse Kerk Blokzijl en omgeving”.
 
De Grote Kerk staat nu eenmaal in Blokzijl en we hebben vele leden uit omringende gebieden rondom Blokzijl; Scheerwolde, Wetering, Steenwijk, Vollenhove, St. Jansklooster, Baarlo, Muggenbeet, de Noordoostpolder etc. Dit is de overweging geweest om voortaan niet meer de toevoeging van Scheerwolde op te nemen. Met dit laatste zouden we andere leden uit de aanpalende buurtgemeenten en -schappen tekort doen.
 
Ook is bewust gekozen voor kerk en niet gemeente. In spreektaal zijn we heel erg gewend om het te hebben over ‘we gaan naar de kerk’.
 

Er is meer..

Aan de rechterkant van het logo is de tekst opgenomen “er is meer”. Dit kunnen we per situatie in onze communicatie gebruiken en invullen. Er zijn zoveel momenten in ons leven en in de samenleving waarop we kunnen vaststellen dat er meer is of moet zijn dan wat we aantreffen of met elkaar verzieken. Er is ook meer tussen hemel en aarde dan wij vermoeden en begrijpen.
 

Hoe verder?

Vanuit de werkgroep communicatie is een kernteam geformeerd die als aanjager het gebruik van het logo zal stimuleren en de communicatie zal trachten te voeden in het licht van onze boodschap voor een open kerk. De werkgroep communicatie, waarin alle communicatieplatforms vertegenwoordigd zijn, zal als platform verder gaan waar we onze ideeën vanuit het kernteam kunnen toetsten en uitdragen.

Het kernteam bestaat uit Karin Rozendal, Hans Kloek en Pieter Muller.
 
terug