Hoe gaat het met de kerk

Hoe gaat het met de kerk
Bijbellezen (11): Hoe gaat het met de kerk?

“Hoe gaat het met de kerk? Zeker niet zo goed?” zei laatst iemand tegen mij. Ik vroeg hem: “Ben je lid van de kerk?” “Ja,” zei hij, ik ben (doop)lid.” Ik zei: Je moet deze vraag niet aan mij, maar eigenlijk aan jezelf stellen. Jij bent de kerk, jij bent lid van die gemeenschap. Samen met jou vormen ik en jij kerk, gemeente van de Heer.  Maar mag ik jou vragen: Hoe komt het dat het niet goed met je gaat?” Dat vond hij een hele vreemde vraag. Die vraag had nog nooit iemand aan hem gesteld. Hoezo ging het niet goed met hem? Het ging juist uitstekend. En dat ondanks corona. “Maar,” zei hij, “als je er zo naar kijkt, ik moet toegeven, zo heb ik er nog nooit over gedacht.” De kerk, dat ben ik, een levende steen, die samen met anderen bouwt aan de gemeenschap van God. Mijn vragensteller kon maar moeilijk onder woorden brengen waarom de kerk hem weinig meer deed. Want aan de ene kant had hij behoefte om te reflecteren op zijn leven, de maatschappij, zijn zielenroerselen (Ik geloof wel dat er “iets” is en: er moet toch iets meer zijn tussen hemel en aarde), maar aan de andere kant had hij het druk met zoveel andere dingen. Dan is de kerk al snel een sta-in-de-weg. En praten over God en bijbel, ach je komt er toch niet uit.

Maar moet dat? Moet je “eruit” komen? Mensen willen nog steeds definitieve antwoorden krijgen over vragen met betrekking tot God. Maar God (steeds) beter leren kennen kun je ook vergelijken met een vriendschap, relatie of een huwelijk. Door de jaren heen leer je de ander steeds beter kennen. Tenminste, als je bereid bent om er energie in te steken. Dat gaat met vallen en opstaan. Lees het verhaal van het volk Israël maar of kijk naar de discipelen van Jezus. Maar hoe langer je met elkaar optrekt in het leven, hoe dieper en beter je elkaar leert kennen! Zonder dat je het ooit precies, tot op de kern, kunt omschrijven wat dat is: elkaar kennen. Het is cirkelen rondom een (HET) geheim. Het geheim van Immanuel, God met ons. De bijbel geeft ons niet het (definitieve) antwoord op de vraag of God bestaat, maar vertelt op velerlei manier juist over het geheim van de God die met ons wil zijn, op Zijn manier, op zijn tijd. God zaait zijn Naam in ons, als een zaad dat wil groeien, met wortels diep in de grond, zodat je in moeilijke tijden een stootje kunt verdragen. En met bladeren en bloemen gericht naar het licht om te kunnen groeien. Groeien als mens en groeien als kerk. Hoe gaat het met de kerk? Weet jij/u het? Kun jij/u het mij vertellen?

Jelle Vonk (jjvonk@hetnet.nl)

   
 
terug